۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۲۰

کتاب "فرهنگ فلسفه دکارت" برگزیده بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شد

کتاب "فرهنگ فلسفه دکارت" برگزیده بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شد

کتاب «فرهنگ فلسفه دکارت» اثر جان کاتینگم با ترجمه علی افضلی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کتاب برگزیده بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جان کاتینگم  (John Cottingham) ـ اهل انگلستان و متولد 1943 م. ـ استاد ممتازِ بازنشسته دانشگاه ردینگ در انگلستان است و سِمَت‌های علمی و اجرایی متعددی در مراکز گوناگون علمی و آکادمیک داشته است.

عمده پژوهش‌های فلسفی وی بر محور اوایل دوران فلسفه جدید، فلسفة دین و فلسفه اخلاق دور می‌زند و تا به حال بیش از ده کتاب و نیز بیش از هشتاد مقاله در نشریات یا کتاب‌ها به صورت فردی یا با همکاری دیگران تألیف، ترجمه و یا ویرایش کرده است.

کاتینگم به زبان‌های لاتین، یونانی و فرانسه مسلط است و مهم‌ترین تخصص وی در فلسفه‌های جدید، فلسفه دکارت است؛ امروزه او از بزرگترین دکارت شناسان جهان به‌شمار می‌رود و بخش مهمی از آثار وی مربوط به فلسفة دکارت است و رساله دکتری وی هم در فلسفة دکارت بوده است.

مهمترین فعالیت کاتینگم در حوزة فلسفة دکارت، سَرویراستاری ترجمه آثار فلسفی دکارت از متون اصلی لاتینی و فرانسوی به زبان انگلیسی ـ در سه مجلّد ـ است که خودش مترجم اصلی بخش‌های مهمی از آن آثار ، مانند کتاب‌های «تأملات در فلسفه اولیٰ» و «اعتراضات و پاسخها»، بوده است.

در حال حاضر این مجموعه سه جلدی کامل‌ترین مجموعه آثار فلسفی دکارت به زبان انگلیسی در جهان است که در سال‌های 1984 ـ 1991 از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده و بارها تجدید چاپ شده است. افزون بر این، کاتینگم کتاب‌های مستقل متعدد، و نیز بخش‌هایی از کتاب‌های دیگر را در فلسفه دکارت، شخصاً تألیف کرده و یا سَرویراستار آنها بوده است و مقالات بسیاری نیز در فلسفه دکارت دارد.

کد خبر 1630032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha